MASKER
Från vårt maskmakeri kan du beställa alla typer av skulpterade masker: Karaktärsmasker, djurmasker, fantasifigurer, sagogestalter. Helmasker, halvmasker och masker som sitter på huvudet som en hjälm. Materialet är en mycket välgjord papier-maché som känns behagliga mot huden och klarar påfrestningarna från professionell användning.
Amanda Cederquist är en erfaren maskskulptör med specialisering inom Commedia dell’Arte och karaktärsmasker för scen. Utbildad hos tre av Europas allra främsta maskkonstnärer; Arne Högsander (Sverige), Donato Sartori (Italien) och Erhard Stiefel (Frankrike).
Maskerna kan levereras internationellt. Tveka inte att höra av er för en första gratis konsultation och offert.
Välkommen!
Olika typer av Masker
”Här ser du bl.a. masker för Commedia dell’Arte och två inspirerade av japansk Noh. Commedia dell’Arte masker är en av mina specialiteter eftersom jag fått min utbildning hos Donato Sartori, en av de främsta maskkonstnärerna inom genren i Europa. Hans far, Amleto Sartori, var den skulptör som återskapande de traditionella Commedia maskerna under 1960 talet. En välgjord mask har balanserade proportioner. Stiliseringen i skulpturen är inte dekorativ utan bygger på en naturlig anatomi. Många nygjorda commediamasker har krusiduller och kringlor lite hur som helst i ansiktet. Det blir obegripligt på scen. En spelbar och uttrycksfull mask ska kännas bekant för publiken: ”Aha! En sån där typ!” som om du redan känner hen.. då finns det något arketypiskt i uttrycket och masken kommer bli mycket lättspelad och väcka förtjusning hos publiken.”
/Amanda Cederquist
Hur en mask blir till...
Vill du beställa en specialdesignad mask anpassad för ditt ansikte?
SPECIALDESIGNAD MASK – vad det innebär
En specialanpassad mask med ny design innebär att du kommer till ateljen med din idé, vi lyssnar på vad det är du vill ha och sen gör vi en skiss/design/ och ger dig ett förslag. När du godkänt designen tar vi form på ditt ansikte (gjuter av i gips) och skulpterar masken ovanpå gipsansiktet. Det gör att masken får en perfekt passform och sitter bekvämt på ditt ansikte. (En sån sak kan vara mycket viktig om du ska spela föreställningar i masken) Skulpteringen är det som kräver mest av maskmakaren; att hitta det specifika uttrycket som din karaktär kräver och samtidigt få masken att sitta bra på ditt ansikte. Men också att masken ger dig impulser spelmässigt; att den leder dig dit du hade hoppats – det är nämligen ingen självklarhet 🙂 Det är här konstarten blir avancerad och nästan mystisk.
När skulpteringen är klar och känns levande tar vi form på masken i gips. I denna negativa form kommer vi sen att pressa papper och lim i lager på lager – det är det som blir papier-mâché (själva masken). Därefter ses vi igen för att kolla passformen och att allt sitter bra på ditt ansikte innan vi målar masken och fäster resåren. Och så kan du hämta din mask.
Hela denna process; från första mötet till färdig mask tar 1-2 veckor och notan kommer att landa på ca 10.000 kr.
FÄRDIGA MASKER
När specialdesign blir ett för dyrt alternativ finns det möjlighet för både privatpersoner och teatergrupper att köpa kopior av de masker som vi har färdiga former för. Dessa masker kanske inte har lika perfekt passform för ditt ansikte, men det går oftast att lösa med små justeringar, eller så finns en annan figur som passar bättre för just ditt ansikte.
Masker som är lätta att sälja; såsom Commedia dell’Arte figurer och liknande, kan du alltid fråga efter. Kanske gör vi en ny karaktär som vi tror kan passa för fler, som du sen kan köpa för billigare pris.
De masker som finns tillgängliga just nu presenteras i butiken och går bra att antingen köpa kopior av eller hyra. Tveka inte att fråga efter något du söker, man vet aldrig vad som kan finnas på lagret.
På bilden: Karin Bergstrand förvandlad till Margaretha. Masterprojekt på SKH 2023.
Hjälp med spelteknik?
Vid behov kan vi också hjälpa till med introduktion i maskspelsteknik. Det rekommenderas om det är första gången ni ska arbeta med masker. För att en mask ska upplevas som levande på scen krävs allra främst en bra skulptering, men naturligtvis är det också viktigt att spelaren behärskar grundläggande spelteknik. Metoderna för maskspel behöver inte vara komplicerade men det gör stor skillnad att ha viss basträning.
Amanda Cederquist undervisar grundläggande spelteknik med träning och inspiration ifrån de vanligaste metoderna som används av Europas maskpedagoger; Ecole Jaques Lecoq, Mario Gonzales, Keith Johnstone och Arianne Mnouschkine/ Duccio Bellugi.
Olika typer av masker spelas på olika sätt. Gemensamt för alla är dock att spelaren behöver försätta sig själv i en lätt trance för att låta masken ta kommandot över improvisationen. Metoderna för att lära in denna teknik skiljer sig en aning mellan Commedia-masker (halvmasker som kan prata) och tysta helmasker som oftare är mer poetiska i sitt uttryck. Dans med mask är också en spännande gren av maskspel som kräver en del träning. Se filklipp från vårt forskningsprojekt kring mask och dans längst ner på denna sida.
Ta gärna kontakt för att boka en anpassad workshop eller kika på de färdiga kurser som vi erbjuder under Kurser & Workshops:
Större masker som täcker huvudet
Masker som sitter som en hjälm på huvudet har också blivit en av mina specialiteter. Det är ganska prickigt att få det perfekt; bäst är att ha en avgjutning av spelarens egen skalle, men att göra en så omfattande avgjutning är bökigt, så oftast görs de på en skalle som har samma mått som spelarens.
De stora djuren som du ser i våra performance är alla sådana masker; de har ingen resår och inte heller någon hjälm inuti, utan masken är formad efter skallen så exakt att den träs på ganska tight. Katterna är ett bra exempel om du tittar noga på fotot.
Samma med fågeln (den omålade som du ser här) – en beställning av konstnären Ingela Johansson för film/utställning på Södertälje konsthall.
Hästarna till Bröderna Lejonhjärta (Borås Stadsteater 2017) är placerad uppe på huvudet. De har en innerhjälm för att sitta bra och stabilt.
Anubis (med dragspelet/bandoneon) sitter ytterligare lite annorlunda; maskens haka slutar under spelarens näsa. Detta för att ge illusionen av en lång hals och mindre huvud. Spelaren ser ut genom munnen (inte genom Anubis ögon – de hamnar för högt).
Fågeln sitter egentligen som en vanlig helmask och är, bortsett ifrån sin långa näbb en ganska enkel mask. Hjorten däremot (med rutig pullover) är formad på samma sätt som katterna. Dvs öronen har en lika fint skulpterad baksida.
Och så den mest avancerade masken: Stenbocken som har både öron och horn. Denna mask har en gipsform i åtta delar. Medan en enkel liten halvmask eller även helmask kan klara sig på en gipsform i ett stycke.
ATT BESTÄLLA EN SKULPTERAD MASK I STÖRRE STORLEK
Om du skulle vilja beställa en sån här större mask bör du förbereda dig på att det tar tid och att det kan bli dyrt. I alla fall om passformen ska vara lika exakt som de masker du ser på bilderna. Att skulptera dem kräver både skicklighet och stor omsorg, det är ju både ett konstnärligt arbete och ett tekniskt; den ska sitta rätt och vara funktionell. Det bästa är om processen får ta den tid den behöver. Räkna med minst en månads marginal om du vill göra en beställning.
De stora djur som finns färdiga säljer vi tyvärr inte, eftersom de alla används i våra egna performance och är öronmärkta för dessa produktioner. Det kan hända att de kan gästspela i noga utvalda sammanhang, men det är sällsynt.
Däremot kan vi skapa nya på beställning. Räkna då med prisklass 20.000-30.000 kr. Ju komplexare form desto mer arbete – och dyrare mask. Horn och öron är trixigt, men även ett riktigt stort mänskligt huvud tar sin tid. Se Medea/Callas.
Naturligtvis går det att skulptera enklare och snabbare, för tex en karnevalsfigur kanske vi skulle lösa det på ett annat sätt och ändå få ett uttrycksfullt och spännande uttryck. Hör av dig med din idé för att se om det finns enklare lösningar och priset inte behöver bli så högt.
Maskmakeri steg för steg
Maskmakeri kräver först och främst en skicklig skulptör. Dels behövs kunskap om ansiktets anatomi, men också en del specialkunskaper kring vad som gör en mask uttrycksfull och levande på en scen. Den delen av arbetet är den svåra och kräver många års träning. När skulpteringen är klar är det dags för hantverket; formtagning i gips och sedan cachering (det som blir papier-maché); papper och lim i flera lager pressas i gipsformen. När pappret och limmet har torkat har masken blivit stark, nästan som trä, och håller formen som den gjutits i. Nu kan passformen kontrolleras (spelaren kan prova masken) och om allt sitter bra är det dags för finish; spackling, slipning och målning.
En helt ny mask av mindre modell behöver ca 2 veckor på sig med hela processen, men det är att rekommendera att inte beställa en mask i sista minuten – andra arbeten kan ligga före i kön och skulptering och torktider går inte att forcera. När skulptering och gipsform är klar går det ganska snabbt att cachera, men papier-machén behöver 2-3 dagar att torka. Vi målar heller aldrig två masker exakt likadant (så som man gör i ”mask-fabrikerna” i Venedig), så varje mask är garanterat unik även om den är stöpt i samma form som sina klonade syskon 🙂 Om du köper en mask av oss får du ett genuint konsthantverk som skapats helt för hand med stor omsorg. Det är därför det kostar en del.
Vill du lära dig hantverket?
Maskmakeri är, som du förstår nu, en ganska lång process som kräver både konstnärliga och tekniska förmågor, psykologisk insikt och en känsla för att berätta med arketypiska bilder. Dessa kunskaper är något som mognar fram med tiden och går inte att lära ut på en vecka. Men tekniken för hantverket med formtagning och papier-maché är inte så komplicerad. Om du blir nyfiken och vill skapa dina egna masker så kan du läsa mer om kurserna vi erbjuder. Kursen i maskmakeri är 5 dagar med en paus för torktiden. På kursen får du också en hel dag av kreativa övningar och metoder för att utveckla din egen maskkaraktär med psykologiskt djup. Inifrån och ut; dvs först tar du reda på VEM det är du ska skulptera och sen får du verktygen att överföra din idé till formgivning av en karaktär. En stor del av att skapa masker handlar om att kunna tolka och skapa en arketypisk och uttrycksfull design som väcker känslor och impulser hos både spelaren och publiken. När masken har ett tydligt och starkt uttryck sker förvandlingen nästan automatiskt – det är det som skapar magin och lockelsen med masker.